A Gesztenyés Óvoda elnyerte a biztonságos óvoda címet
Kistarcsai Híradó, 2021. 1. szám 8. oldal (a magazinszám letöltése PDF-ben)
Az Országos Rendőr-főkapitányság – Országos Balesetmegelőzési Bizottság a Közlekedéstudományi Intézet közreműködésével 2020-ban is meghirdette a Biztonságos Óvoda programot. Az óvodák kiválasztása jelentkezési sorrend szerint történt, megyénként legfeljebb 10 óvoda kerülhetett be a programba. A Kistarcsai Gesztenyés Óvoda bejutott a kiválasztott intézmények közé és sikerült elnyernünk a Biztonságos Óvoda címet is!
A program 2016-ban indult el és a tavalyi évben negyedszer valósulhatott meg országos lefedettséggel. Ez azt jelenti, hogy Magyarországon legalább 800 olyan óvoda van jelenleg, melyek a programban aktívan részt vettek és a nevelési tervükbe beépítették a közlekedésre nevelést. A pályázat célja a gyermekeket érintő legfontosabb közlekedésbiztonsági ismeretátadás támogatása, valamint az óvodai nevelési programba integrálható közúti közlekedésbiztonsági módszertan és oktatási segédletek megismertetése.
Óvodánk eddig is nagy hangsúlyt fektetett a közlekedésre való nevelésre, hiszen minden évben több héten át zajlik a csoportokban a biztonságos közlekedésre nevelés, a különböző közlekedési eszközök megismertetése, valamint a közlekedési eszközökön való utazás közös élményének átélése.
Nagyon fontos, hogy a gyermekek minél hamarabb találkozzanak a biztonságos közlekedés alapelveivel. Ők a legveszélyeztetettebb korcsoport, hiszen életkoruknál fogva még kevés tapasztalattal rendelkeznek a közlekedésről, valamint tájékozódási, észlelési és koordinációs képességeik még fejlődő periódusban vannak. A leghatékonyabb, ha a gyermekeknek saját nyelvükön adjuk át a tudást, játékosan és kreatívan.
A Biztonságos Óvoda program elsődleges célja, az óvodás korú gyermekek biztonságos közlekedésre való felkészítése. A program segíti az óvodákban történő közlekedésre nevelés megvalósítását és támogatást ad annak sikerességéhez. A program előtérbe helyezi a megfelelő minták kialakításában és a közlekedésbiztonsági alapelvek átadásában a szülők és a pedagógusok meghatározó szerepét is. A szülő elsődleges modell a gyermekek számára. A felnőttek közlekedési magatartása, személyes példamutatása meghatározza a gyermek közlekedési szabályokhoz való viszonyulását. Tudatosan törekednünk kell a szabályok ismeretére és azok betartására, mert a gyermekek akaratlanul és tudattalanul lemásolják a környezetükben megfigyelt viselkedési formákat. Ezt figyelembe véve a program kitér a szülők bevonására, melyre több kezdeményezés is született.
Kiemelnék két példát:
- „STARS-projekt” – ovis kezdeményezés, melynek célja, hogy az óvoda és a gyermekek otthona közötti távolságot biciklivel tegyék meg amikor csak lehet. Ezt a projektet olyan foglalkozásokkal tarkítjuk, hogy minél figyelemfelkeltőbb legyen. A projekt résztvevői matricát kapnak jutalmul. Ebben az esetben a gyermek ösztönzi a szülőt, hogy minél többet használják a biciklit.
- A tematikus családi nap egy egész napos program, sok feladattal és versennyel, melyek mind kiváló színterei a biztonságos közlekedésre nevelésnek. A családi nap szervezésében és lebonyolításában saját kompetenciájának megfelelően minden szülő feladatot kaphat.
A Biztonságos Óvoda program megvalósításakor azon tématerületek gyakoroltatása került előtérbe, melyek a korábbi években készült felmérések alapján tudáshiányosságként jelentkeztek. A foglalkozásokon részt vevő gyermekek láthatósági és védőfelszereléseiket behozhatták az óvodába és közösen vizsgáltunk meg minden eszközt. Kísérleteztünk a látási viszonyokkal. A távolságok felmérésére, az irányok és az oldaliság meghatározására játékos feladatokat oldottunk meg. A közlekedési táblák és az út részeinek ismereteit is elmélyítettük. A program által nyújtott segédanyagokat beépítjük a mindennapi munkánkba is.
Az ovisok szívesen vettek részt a játékos feladatokban
Foglalkozás az udvaron
Teljes menetfelszerelésben
Ovisaink játékosan tanulták a közlekedési táblákat
A programot vezető óvónők
A későbbiekben, ha lehetőségünk adódna, nagyon örülnénk egy KRESZ-pálya kialakításának, melynek használatával életszerűbb helyzetekkel szemléltethetnénk a közlekedési szabályokat. A pálya esetleges megvalósulása által minél többféle közlekedési helyzetet élhetnének át a gyermekek és testközelből sajátíthatnák el a biztonságos közlekedés alapelveit.
Hirsné Mészáros Ágnes, óvodapedagógus